Lumisessa rännissä

Eilen kello 13:54:51 näin kapealla Kittiläläisellä metsätiellä nopeasti mutkan takaa tulevan auton. Kolme sekuntia myöhemmin olin juuri saanut autoni oikeanpuoleiseen penkkaan kiinni, kun vastaantuleva auto viisti kylkeäni pitkin ja terästolppaan tien vieressä. Siitä se kimposi takaisin tielle sivuluisuun ja pysähtyi vähän matkan päähän. Hänellä auto jäi siihen ja työnnettiin traktorilla metsän puolelle pois tieltä. Itsellä ei edes mielipahaa, kun auto kulkee, videotallenteet löytyy tapahtuneesta ja alumiinia ja muovia saa jonkun vakuutus ostaa kaupasta.

Molemmat ovet toimivat kuitenkin ja auto on ihan ajokunnossa. Ei jälkeäkään vanteissa.

Ovet toimivat ja tuntuvat tiiviiltä, voi jossain tietysti jotain rakoa olla, koska ihan niinkuin jotain suhisisi vähän enemmän vasemmalta puolelta ajaessa. Ihan ajokunnossa siis, että tämä lomaviikko mennään Levillä tällä, eikä tuohon edes kauempaa tule kiinnitettyä huomiota. Tällä nyt just on jonkin verran merkitystä, kun täällä Levillä kymmenien teslakuskien voimin, Teslan ja OP:n ja Fortumin kanssa esitellään sähköautoja.

Molemmista autoista tiputellutta muovinpalaa on tapahtumapaikalla. Tässä näkyy väistämiseni jäljet oikean puolen penkassa.

Itse olen sitä mieltä, että nopeuteni oli sopiva ja pystyin pysähtymään nopeasti, mutta vastaantullut ei kovan vauhtinsa takia mutkan jälkeen pystynyt arvioimaan, että kaksi autoa eivät tässä kohtaa tietä pysty menemään toistensa ohitse. Varsinkin, kun Model X on kymmeniä senttejä pikkuautoja leveämpi.

Vastaan tullut auto ajoi metsän puolelle kylkeäni viistäen, törmäsi tolppaan ja jatkoi sivuluisussa poikittain tielle.

En olisi voinut tehdä mitään toisin, kun olen miettinyt, oliko minulla mahdollisuuksia estää onnettomuus. Vaikka olisin ajanut kuinka hiljaa – nyt nopeus ennen kuin näin auton oli 45 km/h – tai vaikka olisin ollut paikallani, vastaantulija ei olisi saanut reaktioajallaan ja vauhdillaan autoaan pysäytettyä. Jos olisin jarruttanut täysillä ja pysäyttänyt auton ehkä useita metreja ennen, en olisi pystynyt väistämään penkkaan, ja kolari olisi ollut osittainen nokkakolari. Silloin todennäköisesti minunkaan autoni ei olisi enää ajokunnossa: etupyörät olisivat vinossa ja mahdollisesti auton tekniikkaa keulan alta olisi vaurioitunut.

Muuten matka on mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Oulussa yövyimme ja saimme akun täyteen Kivisydämen parkkihallissa. Perjantaina kuljimme Pellon Chademo-laturin kautta Leville hyvin kauniissa maisemissa, ja kuun paistaessa edessämme hienosti. Neste Tupasvillan Chademo-laturi oli kuitenkin vikaantunut, vaikka sillä oli torstaina ladattukin muita autoja. Fortumin edustaja, joka täällä levillä on, kertoi, että selvisi, että se tarvitsee laitevalmistajan huoltoa.

Vastaa