Mikä on Model 3:n sen luvatun perusmallin, $35 000 mallin, hinta Suomessa? Minun päivitetty arvaukseni: 44 500 €.
Koska sitä ei ole tilattavissa vielä missään, eikä yhtään valmistettu, joudutaan arvailemaan. Nyt kun ensimmäiset kalliimmat mallit ovat kuitenkin tilattavissa Suomessakin, niin tähän arvailuun on jotain pohjaa. Vertailin USA:n ja Suomen hintoja eri varusteyhdistelmillä. Saatavilla on vain isoakkuinen auto, normaalina ja tehoversiona. Värin, sisustuksen värin ja autopilotin voi valita, ei muuta. Laskin kertoimet USA:n verottomasta hinnasta Suomen verolliseen hintaan eri yhdistelmillä.
Huomattavaa taulukossa on, että tehomalliin päivittäminen on Suomessa halvempaa kuin USA:ssa. Myös autopilotissa on jonkin verran alennusta ja metallivärissä vähäsen.
LR = iso akku
P LR = tehomalli, iso akku
AP = autopilot
h = harmaa metalliväri
m = musta
Näiden lisäksi valittavana on sisustan väritys, musta tai valkoinen. En ota sitä mukaan taulukkoon, ei jaksa kaksinkertaistaa sitä.
USA-hinta on ilman veroja ja asiakirjamaksua.
Suomi-hinta on kaikkien verojen kanssa mutta ilman asiakirjamaksua (980 €).
malli | hinta USA | hinta Suomi | kerroin |
---|---|---|---|
P LR h AP | 70500 | 80767 | 1,146 |
P LR m AP | 69000 | 79125 | 1,147 |
P LR h | 65500 | 75225 | 1,148 |
P LR m | 64000 | 73583 | 1,150 |
LR h AP | 59500 | 69273 | 1,164 |
LR m AP | 58000 | 67631 | 1,166 |
LR h | 54500 | 63731 | 1,169 |
LR m | 53000 | 62090 | 1,172 |
Tämänhetkisellä dollarin kurssilla 1,1414 ja 24 % arvonlisäverolla ja autoveroprosentilla 2,7 % kertoimen pitäisi olla noin 1,116. Rahtia ja muuta Eurooppa- ja Suomilisää on siis jonki verran, mutta ei paljoa.
Jos tästä arvioisi, että perusmallin hintakerroin olisi 1,172, lähdetään hinnasta $35 000 ja lisätään asiakirjamaksu 980 €, päästään tulevaisuuden perusmallin Model 3:n hintaan tasan 42 000 €. Tällä hetkellä sähköautojen hankintatuki on 2000 €, joten hinnaksi jäisi 40 000 €.
Mutta jos ottaa huomioon, että tuo kerroin kasvaa halvempaan mennessä, saadaan siitä kulmakerroin, että dollarihinnan lisä tuo eurohintaan aina vain 1,06725-kertaisen lisän. Näin halvimmasta versiosta $53 000 lähtemällä alaspäin tuolla kertoimella hinnaksi tulisi 42 879 €. Lisätään asiakirjamaksu ja hankintatuki vähennettynä lopputulos on pyöreästi 41 900 €.
Päivitys: Teslan tilaussivun lähdekoodista löytyy hinnasto. Siinä Model 3:n perusmallin hinta on 44 300 €. Lisätään autovero ja asiakirjamaksu ja vähennetään hankintatuki, niin hinnaksi tulee noin 44 500 €.
Tilaussivun koodeista löytyy muitakin hintoja: autopilotin trial-hinta on 6000 €, eli jossain vaiheessa se annetaan vähäksi aikaa käyttöön koeajaksi ja sen jälkeen sen saisi ostaa 6000 € hintaan, kun normaali toimituksen jälkeinen hinta on 7600 €. Täyden itestään ajavuuden hinta olisi ollut 3300 €, mutta sitä ei voi tilata. Toimituksen jälkeinen päivitys on joko 4000 € tai 5400 € – mutta nämä hinnathan muuttuvat varmasti kun toiminto tulee mahdolliseksi.
Koodit ovat täällä: http://hyvatti.fi/~jaakko/tesla-hinnat-3.txt
Kymmenessä vuodessa polttoaineissa ja huolloissa säästää keskimääräisillä Suomalaisilla ajoilla noin 20 000 €, eli melkoinen vallankumous on käsillä kun tällaisen auton perinneautoihin vertailukelpoiseksi hinnaksi tulee 25 000 €.
Muuten, Model 3:n tilaukseenkin saa ilmaisen superlatauksen puoleksi vuodeksi tai 9 kuukaudeksi ilmoittamalla jonkun suosituskoodin. Suosituskoodi ja oma varausnumero (RN-alkuinen) lähetetään sähköpostilla osoitteeseen buildmy3EMEA@tesla.com . Minun suosituskoodini on jaakko8123.