Suhinanpoistoa

Model 3:n lasikaton ympärillä on tyhjä ura, jonka täyttäminen saattaa vähentää ilmavirran suhinaa suurissa nopeuksissa. Tilasin RPM Tesla:n kuminauhalenkin, joka on tehty juuri oikean mittaiseksi, että sen voi venyttää lasikaton ympärille uraan, ja se täyttää uraa juuri niin, että suhinoiden pitäisi vähentyä.

Lasin takareunassa kumi menee uraan tasan kunhan sen venyttää äärimmilleen. Muuten se jää koholle ja voi aiheuttaa lisää suhinaa.

Muun tilauksen mukana (led-valoja) kumi tuli maksamaan posteineen ja tulleineen 35 €. Varmasti löytyisi kotimaasta sopivaa kumiletkua pätkä murto-osalla tästä hinnasta, mutta oli mukava ostaa oikean mittainen kun sellainen kerran löytyy.

Asennuksesta löytyy RPM Teslasta videoita, eikä se montaa minuuttia vie. Lasin etu- ja takareunassa ura on kapeampi, ja jos kumiletkun vain painaa uraan, jää se koholle. Eli näissä reunoissa sitä pitää venyttää kovasti, että siitä tulee ohuempi.

Sivussa on leveämpi ura ja metalliosa katon reunasta on korkeammalla joka tapauksessa, eli kumiputki löysänä on oikean korkuinen.

Kulmissa kumiputkea tungetaan nurkan alle niin, että se ei ainakaan pomppaa esille sieltä, eikä jää lasia korkeammalle.

Kulmiin jää uraa, mutta se on vain pieni pätkä, eli suurin osa suhinaurasta peittyy kuitenkin.

No vaikuttaako tämä sitten? Kevään aikana kun on ajeltu erilaisissa olosuhteissa, on ollut enemmän ja vähemmän tuulen suhinaa, ja nyt kun laitoin tämän kumin, on taas erilaista ajoa, eri nopeuksilla, eri asfalteilla, ja on aika vaikeaa sanoa onko joku suhina poistunut vai ei. Eli minulta ei nyt ole oikein mitään varmaa tietoa auttoiko tämä vai ei. Tunne on ollut nyt ajaessa, että ei mikään erityisemmin suhise, eli voihan tuolla jotain vaikutusta ollakin. Joku muu voisi vaikka mitatakin asiaa jos jaksaa.

Vastaa