Ratapäivään valmistautuminen

Huomenna sunnuntaina 27.9.2020 on Alastaron rata siis varattu sähköautoilijoille kello 10-18. Saatujen sponsorien ansiosta päivä on ilmainen: kiitos Continental, Best Drive Finland ja Suomen Erikoisvanteet Oy. Mitä pitäisi muistaa radalle mukaan? Kirjoitan oman muistilistan tähän tavaroista, mitä otan mukaan, ja mitä etukäteen teen. Sitten miten huomenaamuna kannattaa lataukset suunnitella – sen mukaan, mitä aikoo radalla tehdä.

  • Auto kaikin puolin kunnossa.
  • Iso kassi tavaroille, jotka otetaan ajon ajaksi autosta pois.
  • Pressu alustaksi, ettei irrotettu takapenkki likaannu maassa.
  • Kaikki irti lähtevät 3-vaiheiset latausjohdot (1-vaiheisilla ei mitään tee).
  • Normaali sähköauton latausvarustus: tägit, type2-johto, CCS/Chademo-adapterit.
  • Rengaspaineiden säätöön oma kompressori painemittarilla.
  • Urasyvyysmittari.
  • Kypärä ja aluspipo – jos on, varmuuden vuoksi mukaan.
  • Kaikki GPS-laitteet, vbox, niille latausjohdot ja laturit. Testaa kotona ensin.
  • OBD-II-adapterit ja välijohdot.
  • Gopro tms. kamerat, niille muistikortit alustettuna, latausjohdot ja 12V-laturit.
  • Kameroiden kiinnikkeet ja jalustat.
  • Puhelimeen 12V latausjohto ja riittävästi muille laitteille liitäntöjä.
  • SSD-levy Teslan USB-porttiin, TeslaTrackMode-hakemistolla (Model 3 performanceen).
  • Muu mediavälineistö, kopterit, kamerat, akut, muistikortit.
  • Etäisyysmittari, IR-lämpömittari (no se unohtu)
Edessä Racing Braken jarrusatula.

Siitä riippuen mitä aikoo radalla tehdä voi suhtautua radalle saapumiseen ja matkalla latauksiin eri tavalla:

Jos vain tapaat muita teslakuskeja ja ehkä vähän kiertelet rataa, pitää vain varmistua siitä, että pääsee radalle asti. Radalla on sitten paljon 32A ja 16A pistorasioita. Type2-pisteitä ei ole. Huomenna radalla on myös DC-pikalatureita Kempowerilta ja minulla on oma Telewellin laturi mukana. Radalla muiden kanssa jutellessa sähköä saanet ladattua tarpeeksi kotimatkaa varten.

Jos aiot hiukan enemmän ajaa, kannattaa radalle saapuminen suunnitella niin, että klo 10 viimeistään radalla on sitten akku lähes täynnä. Tesloilla voi saapua kätevästi Huittisten uusien V3-superchargerien kautta. Autoja tulee sitä kautta varmaan aika monta, eli parasta hajauttaa latausta pitkin aamua, vaikka siellä 6 laturia onkin – joista kuusi uusia nopeampia. Toinen vaihtoehto on tulla radalle aamulla esimerkiksi 8:30, jolloin järjestäjiä on jo siellä paikalla, ja siinä ehtii ladata pari tuntia ennen ajeluita. Ei siinä paljoa ehdi akkua täyttää 11 tai 16 kilowatilla (tai vanhan S:n 22 kilowatilla), mutta jos läheltä tulee niin se voi riittää.

Oma DC-laturi antaa 23 kW Model 3:lle, se on merkittävä etu verrattuna auton sisäiseen 11 kW laturiin. Katsotaan paljonko muita DC-latureita on vapaana päivän aikana, että kaikki halukkaat saisivat tarpeeksi sähköä.

Itsellä valmistautuminen aloitettiin alkukesästä, kun TimeAttack-kilpailun jälkeen kypsyi päätös jarrujen parannuksesta. Tässä kuvia uusista levyistä ja jarrusatuloista paikoillaan.

Kyllä tuo jarrukenkä ja tummempi jarrulevy kivasti erottuvat vakio-osista.
Takana käytetään Teslan omaa Model S:n takajarrukenkää.
Julkisilla matka Lempäälään olikin aika nopea, kaksi ja puoli tuntia junalla ja bussilla.
Auto valmiina Luxury collectionin pihalla.
Pyhiinvaelluksella Luxurycollectionin vieressä Teslan Suomen toisessa toimipisteessä
Lempäälän liikkeessä olivat esillä Model S ja X.
Alkuperäisiä osia muutama laatikollinen. Takaisin tuskin on vaihtamista, eli katsotaan tarvitsisiko joku varaosia.
Liikkeen pihalla kuvasin vielä alkuperäisen Model 3 Performancen etujarrut.
Alkuperäinen takajarru.

Mukaan on tulossa Porsche Taycaneitakin, niihin on kiva tutustua ja nähdä, miten suoriutuvat radalla. Sää ainakin suosii, kuivaa ja lämmintä. Toivottavasti mahdollisimman monenlaisia autoja näkyisi. Nähdään huomenna!

Vastaa