Plaid or not plaid?

2021 kesällä tuli mieleen, että olisi kiva olla paras Tesla matkantekoon mitä löytyy. Vanhanmallisen Model S:n tuotanto oli lopetettu ja uutta parhaana versiona Plaidia olisi tulossa. Model S olisi kivoin ympäri Eurooppaa ja mukava matkanteko kaasujousilla (toisin kuin klassikko-S ja Model 3) ja kohtuullisella kulutuksella ja rangella (toisin kuin Model X:llä) olisi ylellistä. Niinpä laitettiin tilausta sisään ja katsottiin koska alkaa tulemaan. Ihan ensimmäisinä ei tilattu, silloin olisi tilattu todennäköisesti Plaid+, jolloin olisi saatu muistaakseni 10 k€ lisäalennus kun plussamalli peruuntui. No myöhemmin tuli hinnankorotuksia ja tämä vanha tilaus on noin 15.000 € halvempi kuin sama varustus nyt tilattuna.

Tilauksessa on Plaid harmaana, musta sisus, FSD itsestään ajava ja 21″ vanteet Yoke-ratilla

Meillä kuitenkin on kahdelle ihmiselle 2 autoa käytössä muutenkin (Model X ja Model 3) niin tarpeemme käyttöautoille on kunnossa. Kolmas, vanha Model S on ajoittain muualla lainassa tai vuokralla tai omassa käytössäkin. Siitä ei raaski luopua, koska jälleenmyyntiarvo on sellainen, että sen pitää harrastuksekseen. Haluan osoittaa, miten auto kestää kilometrejä. Nyt niitä on melkein 390.000. Model X:stä ei raaski luopua, koska se on kuitenkin erityinen auto autonrakennuksen historiassa, niin monimutkaista ei enää tulla suunnittelemaan sarjatuotantoon. Ja tämä on Signature-värissä ja Suomen ensimmäinen. Model 3:sta ei raaski luopua, koska se on näppärän kokoinen verrattuna muihin Tesloihin ja hienosti teipattu. Jarrutkin rakennettu uusiksi. Tänä viikonloppuna olen sillä taas menossa Rukan Teslaclub-tapaamiseen ja jääradalle.

Ensi kesäksi olimme miettimässä lomamatkaa autolla Espanjaan. Tuohon matkaan Model S ja nimenomaan uusi sellainen parhaalla tekniikalla olisi ollut ylellinen. Toisena vaihtoehtona on matka USA:n ja erityisesti Kalifornian luontoon – isoimpia ja vanhimpia puita muun muassa katsomaan. On nimittäin luettu The Overstory . Tässä kohtaa kun alettiin miettimään mitä oikeasti halutaan, Kalifornianmatka voitti, ja sinänsä upea mahdollisuus uudella Teslalla kivasta Euroopanmatkasta jäi kakkoseksi.

Kaliforniassa puiden lähelle päästäkseen pitää olla auto. Tesla on siis pakko vuokrata. Tai jos matka olisi tarpeeksi pitkä, ajettaisiin vaikka Yellowstoneen asti, niin mitä jos ostaisi klassikon Los Angelesista ja myisi jossain muualla? Ehkä vähän vaikeaa.

Siksipä alkoi tuntua tarpeettomalta myös ottaa autoa vastaan. Syksyllä jo lykkäsimme toimitusta, koska oli paljon muutakin tekemistä eikä autolla käyttöä yleensäkään elämässämme talviaikaan niin paljoa. Tilaushintamme on 145.590 € toimitusmaksuineen, ja vastaava kokoonpano nyt tilattuna maksaa noin 160.000 €. Tesla toivoo, että jos emme ota autoa vastaan, niin ilmoitaisimme siitä 2.2.2023 eli huomiseen mennessä. Tietysti voimme perua tilauksen koska tahansa, mutta mielelläni haluaisin olla kohtelias Teslaa kohtaan ja tehdä päätöksen huomenna.

Nyt jos sattuisi olemaan ketään, joka on uutta Plaidia harkinnut, niin voin tehdä niin, että otan auton vastaan, ja myyn heti uudelle ostajalle. Hän voi ajaa auton itse ulos alusta lähtien. Tesla sinänsä varaa mahdollisuuden, että peruvat kaupan, jos saavat tietää, että auto myydään heti edelleen. En kuitenkaan usko, että heillä on mitään syytä näin tehdä. Ja pahimmassa tapauksessa kauppa vain peruuntuu eikä kukaan häviä mitään.

Kiinnostuneita on ollut, mutta vielä ei ole mitään sovittu, joten huomenna näillä näkymin perun tilauksen.

Vastaa