Sähköautojen akuista ja siirtymisestä kestävään energiajärjestelmään

Kirjeeni Jaana Pelkoselle.

Hei,

Olet saattanut saadakin jo aika paljon palautetta sähköautojen akkuja koskevasta blogista. Haluan myös kommentoida, koska asia on tärkeä ja saanut paljon huomiota. Olen huolissani siitä, että Bloombergin artikkeli on jäänyt elämään näin pitkään ja edelleen vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin sähköautoista.

Lähdeartikkeli on varsin yleisluontoinen, pääasiassa sanoma on, että jos jossain valmistus on saastuttavaa, se on saastuttavaa. Minkään auton todellisia valmistuksen päästöjä ei esitetä. Saksassa ja Puolassakin päästökaupan takia akkujen valmistaminen on päästötöntä, samaten kuin sähköautoja varten lisäsähkön tuontanto. Monessa tutkimuksessa on todettu, että muutenkin päästöt on kuitattu nopeasti. Akkujen elinkaari voi olla myös pidempi kuin autojen, energiavarastona autokäytön jälkeen vuosikymmeniä. Mutta en haluaisi, että keskustelu jää tähän kiinni, koska se on merkityksetöntä sähköisen liikenteen kehitykselle osana koko energiajärjestelmän siirtymää kestävälle pohjalle.

Tärkeää planeetalle on tämän siirtymisen nopeuttaminen, ei nykyisten sähköauton valmistusmenetelmien tarkastelu. Energiajärjestelmän muuntuessa päästöttömäksi koko maailmassa ennemmin tai myöhemmin, on auton kuin auton valmistus päästötöntä. Mutta vain sähköauto takaa päästöttömyyden myös käytön aikana. Sähköauton yleistymisen kiihdyttäminen on myös tarpeen muun energiajärjestelmän muutoksen kiihdyttämisessä, koska kuljetus on yksi iso osa kaikkea valmistamista.

Kaikkien osa-alueiden kiihdyttäminen ruokkii koko muutosta sitä edelleen kiihdyttäen. Mikä tahansa toimenpide, joka edistää sähköautojen yleistymistä, on hyväksi. Jokainen voitettu vuosi voi merkitä säästettyjä ihmishenkiä ja vähäisempää kärsimystä. Epäselvillä väitteillä pidetään yllä turhaan ja suorastaan vastuuttomasti yleisön muutosvastarintaa, ja siksi tämän Bloombergin artikkelin kaltaiset tekstit olivatkin mielestäni viime vuonna surullisinta uutisantia. Viime aikoina vastaavia yhtä pahoja ei ole enää näkynyt.

Suurinta osaa autoista ei voi nopeasti vaihtaa sähköautoiksi, mutta olisi tärkeää, että paljon ajavat vaihtaisivat, sillä silloin suurin osa ajokilometreistä vaihtuisi sähköön.

Terveisin,
Jaakko Hyvätti

Pistetään tähän asiaan liittymätön kuva, koska artikkelissa on kiva olla aina kuva, ja tätä kuitenkin maanantai-aamuna kovassa pakkasessa töihin pyöräillessä pysähdyin ottamaan:

Kuunpimennys 21.1.2019. Tässäkin kauniissa pakkassäässä sähköauto on käytännöllisyydeltään ylivoimainen.

Model 3:n tilaukseenkin saa ilmaisen superlatauksen puoleksi vuodeksi tai 9 kuukaudeksi ilmoittamalla jonkun suosituskoodin, vaikka tilaus olisikin jo tehty. Suosituskoodi ja oma varausnumero (RN-alkuinen) lähetetään sähköpostilla osoitteeseen buildmy3EMEA@tesla.com . Minun suosituskoodini on jaakko8123. Jos tilausta ei ole vielä tehty, se onnistuu linkistä http://ts.la/jaakko8123 .

Vastaa