Ensimmäinen yli 50 kW lataus CCS:llä

Teslan omat pikalaturit – superchargerit – ovat olleet ainoita, joilla sähköautoa Suomessa on voinut ladata yli 100 kW teholla, tai edes yli 50 kW teholla. Fortum avasi viime lokakuussa Lohjan ABC:llä CCS-laturin, joka pystyisi antamaan tehoa 150 kilowattiin asti. Mutta tätä ei ole tähän asti voinut käyttää Tesloilla. Teslan CHAdeMO-sovitin, joka tarvitaan S:ään ja X:ään, on rajoitettu 50 kilowattiin (käytännössä 43 kW), ja Model 3 ei ole CCS-puolelta siitä Lohjan laturista vielä pystynyt lataamaan yli 46 kilowatilla. Kokeilin itsekin sitä Model 3:n ohjelmistoversioilla 2019.4.2 ja 2019.8.3.

Etukilvelle en ole vielä saanut haluamaani telinettä

Nyt sekä Teslan ohjelmisto että laturin ohjelmisto on päivittynyt sellaisilla versioilla, että lataus onnistui. Teslan ohjelmisto oli versio 2019.8.4. Lataus alkoi yli 70 kilowatista. Akku oli valmiiksi 50 prosentissa, eli en odottanutkaan yli 100 kilowattia, se jää vielä testattavaksi saadaanko täysiä tehoja mitä auto pystyy vastaanottamaan tästä laturista. Pitäisi tulla >120 kW tyhjään akkuun.

Lopetin latauksen 60 prosenttiin, jolloin tuli vielä 60 kW.

2019.8.4-versio alkoi tulla autoihin lauantai-aamuna, joten veikkaisin, että minun lataukseni yhden jälkeen oli ensimmäinen onnistunut yli 50 kW lataus! Sitä ennen sain toimimaan alle 50 kilowatilla keskiviikkoaamuna, toisella yrityksellä laturin uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

Uusi rekisterikilpikin paikallaan!

Torstaina on tulossa Lapinmatka, eli ajamme tämänhetkisen suunnitelman mukaan Leville Helsingistä torstaina. Takaisin sunnuntaina. Levillä on Teslaclubin tapaaminen, jossa on jäärata-ajoa (Track Moden ensitestit!) ja ajatan yleisöllä koeajoa tällä autolla. Menomatkalla tarkoituksena on testata mahdollisimman monen CCS-laturin toiminta Oulusta alkaen pohjoiseen, ja sitten paluumatkalla tehdä mahdollisimman lyhyt matka-aika, ehkä yhdellä pysähdyksellä Leviltä Pyhäjärven ensimmäiselle Teslan pikalaturille.

Vastaa