Teslaan sähköauton hankintatuki

Tai ainakin yhteen Teslaan: Model 3 perusmalli (SR+, standard range plus) ilman mitään muutoksia on nyt juuri alle 50.000 € hintainen, jolloin siihen saa Suomessa ensimmäistä kertaa nykyisen 2.000 € sähköauton hankintatuen. Maksettavaa jää 47.964 € tuen saamisen jälkeen.

Tämä tuli mahdolliseksi viime viikolla Teslan taas muutettua hintoja. Todennäköisesti Suomen myynti oli tehnyt kovasti töitä, että pääkonttori suostuisi painamaan hinnan tukirajan alle. Kiitos heille siitä.

Perusmalli on melkoinen auto sekin, vaikka mitään värimuutoksiakaan ei voi tehdä ilman, että hinta nousee rajan yli. Vetokoukkuakaan ei voi lisätä, eikä sitä voi asentaa jälkikäteen. Perusväri on helmiäisvalkoinen, upea väri ja ilmeisesti perusmustaa kestävämpi maali. Perus-autopilotti sisältyy hintaan, eli auto pysyy kaistalla ja ajaa jonossa mukautuvan vakionopeussäätimen kanssa. Myöhemmin voi ostaa paremman autopilottipaketin, eikä se vaikuta tuen saamiseen.

Perusmallin akku on ehkä 55 kWh (Tesla ei kerro tarkkaa kokoa), eli pienempi kuin LR (long range) -mallien 75 kWh akku. Siinä on vain takaveto. Pienempi akku käytännössä tarkoittaa sitä, että nopeudesta riippuen yli 200-300 kilometrin matkaa ajettaessa tarvitaan 10 minuuttia enemmän superlatausta kuin isompiakkuisella mallilla.

Jalasjärven juustoportilla on 8 Teslan superlaturia

Tänä viikonloppuna olemme Vaasassa käymässä. Perjantaina ajoimme suoraan Helsingistä Jalasjärven Juustoportille 320 km tällä isompiakkuisella kolmosella. Juustoportin superlaturilla oli jäljellä 22% akkua, kun lähdimme täydellä akulla. Perusmallin akulla ei olisi voinut tätä matkaa tehdä ilman ehkä 10 minuutin pysähdystä Akaalla, eli käytännössä siellä pitää pysähtyä sen aikaa, että ehtii kävelemään WC:hen ja takaisin. Talvikelillä ja varsinkin loskalla molemmilla autoilla kannattaa pysähtyä Akaalla. Isompi akku on siis joissain tapauksissa hieman enemmän joustavuutta pysähdysten suhteen, mutta meidän ajojamme se ei muuttaisi juurikaan. Meillä Model X:llä on sen verran hurja kulutus 22″ vanteiden ja ison ilmanvastuksen takia, että sen ajomatka täydellä akulla on käytännössä sama kuin perusmallin Model 3:n, ja sillä on tehty niin Euroopan- kuin Lapinmatkojakin ilman, että asiaan olisi kiinnittänyt huomiota. Akun koko on tullut vähemmän merkitykselliseksi sitä mukaa mitä enemmän sähköllä on ajanut.

Lähtiessä Espoosta latasin auton akun 100 prosenttiin ja laitoin muistiin, että se näyttä 489 km ajomatkaa. Tätä seuraamalla voi ehkä saada kuvaa akun heikkenemisestä ajan myötä.
Juustoportille ennuste oli Espoosta tullessa, että jäljellä olisi 9 %, mutta hyvä keli ja jonossa ajaminen laskivat kulutusta ja jättivät jäljelle 22 %
Kulutusta kolmostiellä, osin jonoa, jossain ohituksia
Vaasaa lähestyessä ensin on moottoritietä jonkin verran ja sitten hidastetaan kaupunkiin. Jos rullaa vapaalla (vaihde N-asentoon) pääsee nollakulutuksella monta kilometriä.
Edelliset 50 km ennen Vaasaa ovat tässä kulutuskäyrässä.
Royal Vaasassa on 2 type2-paikkaa. Lataus on ilmainen, pysäköinti hotellin hallissa maksaa 10 €/24h.
Vihreäksi maalatut ruudut pitävät ehkä tehokkaimmin parkkihalleissa latauspaikat vapaina, vaikka muuten olisi ihan täyttä.
Torstaina Teslan mobiilihuolto kävi työpaikan parkkipaikalla lisäämässä toimituksessa puuttuneen spoilerin takaluukkuun. Samalla nostettiin auton huippunopeus 261 kilometriin tunnissa. Ilman spoileria Tesla rajoittaa performance-mallin noin 230 km/h.

Nykyään suosituksen käyttämisestä uuden Teslan tilaamisessa tulee noin 100 € arvosta superlaturin latausta. Suosituksen käyttäminen ei onnistu enää tilaamisen jälkeen, eli kannattaa mennä jonkun suosituskoodilinkillä tilaussivulle se tilaus tekemään. Minun linkkini on: http://ts.la/jaakko8123

Vastaa