Uusi sähköperämoottori

Olemme käyttäneet mökillä 2013 kesästä lähtien Torqeedon sähköperämoottoria, Travel 1003 S, mutta sen akku on nyt 7 kesän kovan käytön jälkeen jo heikentynyt ja itse perämoottori on sekä jollain tavalla rikki että saattaa olla myös yleensäkin aika loppuunkulunut. Minua alkoi joka tapauksessa kiinnostamaan uudempi moottorimalli, joka olisi todella paljon hiljaisempi ja isommalla akulla. Joten hankin Travel 1103 CS -mallin.

Pakkauksessa moottori, akku ja ohjausyksikkö ovat erikseen.

Uusi akku olisi ollut melkein tonnin hintainen jo pelkästään ja sama moottorimalli vain muutaman satasen halvempi, joten uusi moottori hintaan 2360 € oli mielestäni järkevä hankinta. Vanhaan moottoriin verrattuna akun koko on melkein kaksinkertainen. Moottoriratkaisu suoravetoinen, joten sen luvataan olevan todella hiljainen, 33 dB. Vanha malli onkin ollut aika äänekäs. Joku kulmavaihde tekee suurimman osan äänestä.

Hyvin samankaltainen vanhan moottorin kanssa. Uudessa on alumiininen kölievä, vanhassa muovinen. Vanhasta se onkin jo jäänyt johonkin järvenpohjaan.
Uutena uudessa moottorissa on virran ulosotto USB:n kautta esimerkiksi kännykän lataukseen.
Akkupaketissa on ohjauselektroniikkaa ja gps-vastaanotin.
8 rinnakkaisen ja 2 sarjan ryhmät saa helposti mitattua tästä päältä. Tasapainotusjohtojen kautta voisi mitata piiloon jäävistä navoista jännitteen, mutta ei jaksa, on niin tasaista nämä kahden peräkkäisen jännitteet.

Avasin vanhan akun ja mittasin kennoryhmien jännitteitä. Ilman kuormaa ja erilaisia purkuharjoituksia ei kennojen tilaa pysty päättelemään, mutta ei nyt näin lähes täytenä mitattuna ollut jännitteissä eroja

Käytetty kennotyyppi

Jos kennoissa olisi vikaa, niin jonkinmoisella työllä ja hyvin varovaisesti kennoja käsitellen voisi nämä kennot vaihtaa uusiin, melko halvalla verrattuna koko akun hintaan. Varovaisuutta tarvitaan, etteivät ne mene oikosulkuun tai rikkoudu, jolloin ne syttyisivät palamaan.

Uudenmaan matkustusrajoitusten loputtua päätimme mennä mökille tänä viikonloppuna. Tavallisesti tekisimme ostokset mökkimatkalle matkan varrelta, samalla ladaten pelivaraa akkuun asiointilatauksessa Imatran Prismassa tai muussa matkan varrella olevassa kaupassa. Nyt emme halua olla tekemisissä kotipaikkakunnan ulkopuolella kenenkään kanssa viruksia levittämässä, joten teimme ostokset Helsingissä ja ajamme suoraan perille. Jos emme aja erityisen nykivästi ja kuluttavasti alun moottoritieosuudella, pitäisi Model 3 Performancen akku riittää venerantaan asti tämä 300 kilometrin matka isolla pelivaralla. Kesärenkaat on jo vaihdettu ja paineet säädetty aika tarkkaan näille muutaman plusasteen lämpötiloille 2,9 – 3 barin kylmäpaineiden paikkeille.

Vastaa