Akku korjauksen jälkeen

Model S ”Suomen halvin Tesla” joutui akun takuukorjaukseen vuodenvaihteessa. Auto on siis se 2018 keväällä Hollannista tuotu entinen taksi. Silloin kilometrejä oli 256000 mittarissa ja ScanMyTesla näytti Nominal Full Pack -arvoksi 76,9 kWh. Kapasiteettia oli todennäköisesti hävinnyt uuteen akkuun verrattuna noin 6 %. Kilometrejä on sen jälkeen kertynyt lisää melkein 80000. Kunnostuksessa omaa akkua tuskin saa takaisin, joten uskoisin tämän nyt ajossa olevan akun olevan jonkun toisen akku, joka on kunnostettu. Tarrassa akun etuosassa lukee se tämän kertova teksti ”REMAN”.

Kunnostetun akun tyyppi näkyy akun etuosassa oikeassa sivussa olevasta tarrasta.

Uuden vanhan akun Nominal Full Pack näyttää nyt 72,9 kWh. Jos oletetaan, että 85-malleissa oli alun perin 81,5 kWh akku, niin kapasitettia on tässä vaiheessa menetetty tässä akussa noin 10 %. Miten siis kävi akkuarpajaisissa? Missähän kunnossa kennot noin keskimäärin olivat vanhassa akussa ja missä kunnossa tässä uudessa vanhassa akussa? Vaikea sanoa hävisikö vai ei vaihdossa. Siis tietysti sen lisäksi, että akku nyt yleensäkin toimii taas. 10 % heikkeneminen yli 300 tuhannen ajoilla on aivan normaalia.

Akun tiedot ScanMyTeslalla ja CAN-väyläkaapelilla otettuna.

Auto on keskinäytön korjauksen jälkeen saanut uudet jarrulevyt ja kierroksen kesärenkaita sekä uuden 12 voltin akun. Jarrulevyjen ja -palojen vaihto tuntui ajankohtaiselta, kun jarrutuksen teho oli selvästi heikentynyt. Jarrulevyt olivatkin lopussa. Niiden vaihto Teslan huollossa oli reilu pari tonnia. Halvemmalla varmaan olisi päässyt muissa liikkeissä, mutta tämä oli nyt tässä kohtaa helpointa tehdä näin. 12 voltin akku hälyytteli ja vaati vaihtoa, varmaankin koska se oli ehkä keskinäytön korjauksessa käynyt matalassa varaustasossa. Ehkä pelkkä resetointi iso akku irrottamalla olisi poistanyt hälytyksen? No vaihdettiin varmuuden vuoksi kuitenkin. Sille hintaa töineen pari sataa. Ilmaisia takaisinkutsuja olivat ohjauksen pulttien ja ohjauspyörän turvatyynyn vaihdot. Rengaspaineanturit hälyttelivät koko syksyn kuten kaikilla muillakin, kunnes ohjelmistopäivityksessä saatiin taas renkaanvaihdossa painettava nappi. Siinä ovat auton korjaukset nyt olleet sitten maahantuonnin.

Millaista käyttöikää tämä ennustaisi autolle? Menisikö miljoona kilometriä? Eiköhän. Varmaan siihen pääsemiseen akkua pitää kunnostaa lisää matkan varrella. Tähän mennessähän ei ole isoja Teslasta riippumattomia markkinoita akkujen kunnostukselle, kun kaikki akut ovat vielä 8 vuoden takuun piirissä. Siinä vaiheessa, kun takuuttomia autoja tulee, tulee myös palveluita akkujen hoidolle.

Auto on suureksi osaksi alumiinia, joten korin ruostuminen ei tunnu isolta uhalta. Kaikenlaista kuluvaa osaa autossa matkan varrella pitää vaihtaa. Mutta muuten auto tuntuu ikuiselta. Tavallaan sähköautoa on vaikea ajaa loppuun, kun perinneautossa alkaa moottorin ikääntyessä olla halvempaa paalata auto, mutta sähköautoa kannattaa korjata, koska sillä on aina isompi arvo, koska se tuottaa säästöä perinneautoon verrattuna joka kilometrillä.

Aikaa on kestänyt hyvin myös Model S:n muotoilu. Se erottuu edelleen liikenteestä, kuten tietysti muutkin Teslat. Jotkut kaipaavat muotoiluun muutosta, mutta minä en. Käytännölliset isot tavaratilat huippupienellä ilmanvastuksella ja ajaton tyylikäs muotoilu – jos jotain muuta haluaa, voi hankkia vaihtelua muista merkeistä. Muttei saa samalla rahalla samaa määrää autoa. Teslalla näin kovassa kasvun vaiheessa ei ole varaa revetä suunnittelemaan useita versioita samaan markkinasegmenttiin. Tärkeämpää on valloittaa uusia segmenttejä täysillä. Model Y ja Cybertruck pitää saada ulos, Model 3, S ja X ovat täydellisiä omilla alueillaan.

Vastaa