Oulussa

”Nyt kolmosella on 40.000 km täynnä ja vain lasinpesunestettä on lisätty.”

Viime viikonlopun 1365 km ajoista jäi mieleen, että on tuo nelostie ehkä vähän vähemmän tylsä ajettava kesällä kuin talvella. Edellisen kerran olimme Lulun kanssa 2018 talvella yhdessä ajaneet Lappiin kovassa lumipyryssä. Silloin tulimme autojunalla takaisin. Muilla Lapinreissuilla olin yksin tai kaverien kanssa. Joten nyt ajoimme toista kertaa yhdessä pohjoiseen ja ensimmäistä kertaa yhdessä kahteen suuntaan. Molempien mielestä ajaminen meni aika miellyttävästi, ne 150 kilometrin välein superijaloittelut olivat juuri sopivasti ja sukujuhlat katkaisivat myös paluumatkaa. Toki Oulu on myös reilusti lähempänä kuin Lappi. Mutta kuitenkin aika matkoja ihmisille, jotka eivät erityisesti pidä pitkien matkojen ajamisesta eivätkä ole sitä aikaisemmin, ennen Tesloja, paljoa tehneet.

Etelästä tulleet lähdössä Oulun seudun sähköön, ryhmityimme hotellin oven eteen.

Sukujuhlat matkan varrella oli toinen syy lähteä matkaan, mutta kyllä Teslatapaaminenkin tuntui vähän niinkuin lomamatkalta näinä aikoina. Olun seudun energialla oli vieraana kolmisenkymmentä ihmistä ja toistakymmentä autoa. 8 henkeä ja 4 autoa etelästä tulleita.

Tykättiin meidän vegaaniburgerista ja tofuannoksesta. Siis minä ja Lulu.
Oulussa jokimaisemia on valaistu kauniisti.

Minkä takia Tesloilla tulee huvikseen ajettua näin paljon? Miksi lähteminen kauaskin on helpompaa? Onko se eettistä? Ainakin yksi syy, että tulee helposti lähdettyä pienimmästäkin syystä ajamaan on, että kustannuksia ei tule ajateltua yhtään. Sähkö on niin halpaa, ilman ilmaisia supercharger-latauksiakin, että sillä ei ole merkitystä. Auton kuluminen ja sen aiheuttamat kustannukset – huollot – ovat myös murto-osa perinneautojen kustannuksista. Nyt kolmosella on 40.000 km täynnä ja vain lasinpesunestettä on lisätty. Arvonalenema näyttää käytettyjen hinnoista päätellen olevan pienempi kuin millään muulla autolla. Kumia kuluu, mutta sitäkin hyvällä luistonestolla sähkömoottorien ansiosta ihmeen vähän. Joskus ajaminen on vaihtoehtona lomalle lentämiselle, ja on silloin huomattavasti ilmastoystävällisempää. Enemmän ajoa johtuu myös siitä, että kaveriporukalla lähdetään mieluummin nimenomaan sähköautolla.

Latausruudut ovat vähän sompailtavia, mutta niihin Teslatkin kuitenkin mahtuvat. Pitää varata, ovat suosittuja. Klubin varaamia ruutuja vaihdeltiin eri öinä, niin kaikki saivat ladattua.

Tässä nyt tulee mieleen, että voisihan sitä joitain asioita tehdä, kuten raitisilmasuodattimen vaihtaa tai mitä sitä keksisi. Onhan puolitoista vuottakin kolmosella kohta ikää. Jarruja ei tarvitse nyt puhdistella, kun ne menevät kohta uusiksi. On muuten siinä ja siinä ehtivätkö tulla osat maahan niin, että ehtivät ennen syyskuun sähköautoilijoiden ratapäivää. Toivotaan.

Vastaa