400 000 km

20.1.2024 meni rikki 400 000 kilometriä tässä 2014 vuoden Model S:ssä. Ehkä on aika päivityksen mitä sille kuuluu. Jonkin verran on laiskuudesta jäänyt huollettavia asioita roikkumaan: kertaalleen korjaamastani vasemmasta takakahvasta on taas sama johto poikki – pitää vaihtaa joustavampaan johtimeen. Takaluukun moottori on rikki. Talvirenkaiden rengaspaineanturit ovat lakanneet toimimasta, mutta renkaatkin ovat toki 2018 syksyltä. Ensi talveksi vaihtoon. Tuulilasin pyyhkimien vivustossa on todella pahasti väljyyttä. Korjaavat holkit on ostettu, mutta ei ole tullut vielä vaihdettua. Alustassa lienee vähän väljää, niitä kannattaa ennen ensi kevään katsastusta korjata.

Odotan kuitenkin vielä paljon kilometrejä tähän. Uudemmissa Tesloissa on kaikenlaista kivaa, kuten mukautuvaa vakionopeudensäädintä, autopilottia, viihdejärjestelmää, nelivetoa, mutta tällainen klassikko on .. klassikko, syö eleettömästi tietä kuin uutena. Ei ole tehomalli, joten Teslaksi laiska paikaltaanlähtö, mutta silti liikenteessä pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.

Ei tästä enää saisi – nämä viat korjattuna – kuin enintään 25000 €, mutta käyttöarvoa on moneen uuteen sähköautoon verrattuna vähintään sen verran. Pieni kulutus – Teslojen ilmanvastuskerroin on aina ollut hyvä. Isot tavaratilat, kun etumoottorinkin tila näissä klassikoissa on käytettävissä. Akku on vieläkin iso, vaikka on heikentynyt ehkä 10 %. Pienen kulutuksen kanssa tällä pääsee hyvin etenemään. Nopein pikalataus on akun kunnon takia hidastunut kyllä jo. Etäkäyttöominaisuudet päivittyvät kuten muihinkin Tesloihin kännykkäsovelluksen päivittyessä. Käyttöliittymä autossa on päivittynyt viimeisimpään, vaikka muuten ohjelmistopäivityksiä tuleekin hyvin harvoin näihin vanhimpiin.

Pidän tämän siis ainakin toistaiseksi. Kesällä tulee pitkiä matkoja ajettavaksi ampumaurheilukisoihin ja kilometrejä kertyy, ja nämä pienet korjaukset on hauskaa tehdä itse. Sellainen harrasteauto.

Vastaa