Eurooppaan, päivät 1 ja 2: laiva

Kaksi vuotta sitten tehtiin sama juttu, laivalla Saksaan. Tällä kertaa se tehdään molempiin suuntiin, tuntuu sen verran tylsältä Ruotsin läpi ajaminen.

Matkalaukut takakonttiin, tässä käytännössä meidän tavaramme, tai yksi kamerareppu vielä tuli tähän.
Töissä työpäivän aikana lataus siihen vähän reiluun 90 prosenttiin, josta ylimääräiset sen 90 yli ajetaan pois laivasatamaan mennessä.
Viereen sattui laivan ainoa toinen Tesla. Heiltä varastettiin rekisterikilvet Helsingissä. Blackvue-kameran kuvista poliisi sai syylliset heti selville.

Travemünden laiva on niin myöhään illalla perillä, että joku hotelli aika läheltä on kiva ottaa. Ei tarvitse sekoittaa päivärytmiään yrittämällä edetä yötä päivää. Viimeksi hotelli otettiin Lyypekistä, mutta silloin parkkipaikan löytäminen oli hankalaa. Auto vietiin kauas parkkitaloon. Nyt otettiin hotelli maaseudulta, muutaman kymmenen kilometrin päästä kaupungista eteenpäin. Sinne pääsee kuitenkin samassa ajassa kuin parkkeeraukseen olisi käyttänyt. Ja ideahan autolla matkustamisessa on, ettei tarvitse mennä niihin kaupunkeihin mihin muutenkin lentämällä mennään vaan minne vaan maaseudulle. Oltiin tosi tyytyväisiä kun putkahdettiin Hotel Schloß Tremsbütteliin.

Tällainen linnahotelli maaseudulla ei maksa sen enempää kuin kaupungin hotellit.
Beatlesin jalanjäljissä
Mahtavat huonekalut joka puolella

Ajattelin tähän päiväkirjaan laittaa vakio-osuuden loppuun aina siitä miten latauksia suunniteltiin, eli miten käytännössä sähköautolla tällaista matkaa tehdään. Vaikka se olisikin itsestäänselvää, että Teslan superchargereilla eteneminen on ihan triviaalia.

Suunnittelu: Ei suunnittelua. Matka on niin lyhyt laivalta lähdettäessä ensimmäiseen hotelliin, että ei tarvitse ajatella asiaa, kunhan akku ei ole ihan tyhjä. Emme ole edes jaksaneet kysyä hotellista onko siellä latausmahdollisuutta.

Valmistelu: Normaali lataus. Ennen laivaan menoa ladattiin noin suunnilleen 90 prosenttiin. Se ei ole liian paljoa, että akku laivamatkan kuluessa kärsisi, mutta antaa vapauksia sitten ensimmäisen Saksan hotelliyön jälkeen matkaan lähdettäessä, jos hotellissa ei ole latausta.

Lopputulos: Laivaan tullessa lataus oli 87 % ja Travemündeen saapuessa 86 %. Tremsbüttelissä olevaan linnahotelliin saavuttiin 73 % latauksessa. Ei viitsitä laittaa lataukseen, koska matkalla kuitenkin mennään superien kautta, ja jos olisi ladattu tänä yönä 90 prosenttiin, säästettäisiin 6 minuuttia jollain superilla. Hotelli ystävällisesti kysyi haluammeko latausta.

Vastaa