McLaren peräpeilissä

Malmin kentällä kuvattiin sunnuntaina jonkun kaveriporukan kesken eri autojen kiihdytyskisoja. Erityisen hauskaksi tilaisuuden teki, että mukana oli McLaren MP-12C -urheiluauto. Miten Model X P90D pärjää tätä vasten?

Käytössä oli vajaan puolen kilometrin pätkä käytöstä poistettua kiitotietä, josta 300 metriä oli kisaan ja 190 m jätetty jarrutusmatkaa. Lyhyt matka toimii Teslan eduksi, koska kun McLarenin turbot pääsevät vauhtiin, tehoero on selvä McLarenin hyväksi. Lisäksi Teslan induktiomoottorin teho vähenee kierrosluvun lisääntyessä.

Edellisellä vedolla McLarenilla oli vaikeuksia saada launch control toimimaan, joten sitä ei käytetty päivän aikana. Tämä tarkoittaa, että turbot tosiaan eivät heti lähdöstä toimi.

Päivän ainoa tappio oli moottoripyörää vastaan, mutta se onkin aika eri kisa.

Muuten oli mielenkiintoista myöskin ladata pitkästä aikaa Model X:n akku aivan täyteen, ja katsoa, muuttuuko auton käsitys akun kapasiteetista. Olin ladannut kotona hieman yli 90 prosentin, ja kentälle tullessa oli 90 %. Olen sopinut kaupungin kanssa sähkön käytöstä lentokentältä löytyvistä voimavirtapistorasioista, joten pystyin lataamaan akun täyteen paikan päällä. Ensin noin tunnin verran kesti lataus 100 prosenttiin, ja sen jälkeen vielä akkua ilmeisesti tasapainoteltiin toinen noin tunti. Samalla laitoin myös akun lämmityksen ’max battery power’ päälle, ja se kestikin puolisen tuntia.

Lopputulos oli, että CAN-väylästä näkyvissä luvuissa tapahtui pieni muutos heinäkuussa talteen ottamaani tilanteeseen verrattuna. Koko akun arvioitu kapasiteetti nousi 79,2 kWh:sta 79,3:een. Tällä välillä muistelen nähneeni pienempiäkin lukemia. Olen tyytyväinen, että nyt tämän arvion perusteella ainakaan akku pysyy suunnilleen samassa kunnossa. Tällä välin autolla ei nyt kovin paljoa ole ajettukaan ja se on ollut 50-70 % latauksessa, mikä on akuille vähän kuluttavaa.

Vastaa