Kokonaishinta veroineen ja akun tila

Ostohinta 36.211,00 36.211,00
Rahti 750,00 36.961,00
Arvonlisävero Hollantiin 7.761,81 44.722,81
Siirtolupa 13,00 44.735,81
Satamamaksu 124,40 44.860,21
Pesunestepumppu ja pyörien pultit 222,33 45.082,54
Autovero 2.027,94 47.110,48

Verotuspäätös saapui, ja olen siihen hyvin tyytyväinen! Auton arvoa arvioitiin mukavasti alakanttiin ja näin vero jäi juuri siihen arvaamaani kahteen tonniin. Toki 2014 oli sähköautoilla hieman korkeampi veroprosentti kuin nykyään, mutta se ei silti tunnu pahalta tämän vähittäismyyntiarvion kanssa.

Lasken nyt auton kokonaishintaan kaikki tuontikustannukset sekä huollot, jotka heti tuonnin jälkeen joutui tekemään, että auto olisi normaalissa kunnossa. Pesunestepumppu ei toiminut, joten vein auton Teslalle huoltoon. Pumpun vaihto edellyttää, että etupyörä irroitetaan, ja siinä yhteydessä Tesla huomasi, että pyörien pultteja oli väännetty väärän kokoisella avaimella, joten ne olivat kuluneet käyttökelvottomiksi. Niinpä kaikki ne vaihdettiin.

Auton kertomat akun tiedot 15.4.2018

Tekemälläni kaapelilla ja Scan My Tesla -Android-ohjelmalla auton akun ohjausjärjestelmä kertoo akun kunnosta. Se uskoo täyden akun kapasiteetin olevan 76,9 kWh, kun tämän mallin akun todellinen kapasiteetti uutena on ollut löytämieni artikkelien mukaan 81,5 kWh. Näin siis akku olisi heikentynyt noin 5,6 %. Tämä on tietääkseni jopa vähemmän kuin näin paljon ajetuissa yleensä. (Päivitys 13.6.2018: nyt täyden akun kapasiteetti näyttää olevan 75,8 kWh, eli 7 % olisi akun heikkenemä. Tämä tukisi allaolevaa arvausta, että osa kennoista tai moduleista on vaihdettu hiljattain, ja niiden heikkeneminen on alussa nopeaa ja akku kalibroituukin tässä vasta.)

Tuossa samassa kuvassa näkyy hyvin erikoisia lukuja. Akun lataamisen ja purkamisen kokonaismäärät ovat hyvin pieniä vain noin 500 kWh. Minun arvaukseni on, että nämä luvut ovat sen jälkeen, kun akku on käynyt Teslalla huollossa. Tämän on ollut pakko tapahtua lähes juuri ennen kuin ostin auton, pari tuhatta kilometriä aikaisemmin.

Olen siis hyvin tyytyväinen siihen minkälaisen auton sain tällä hinnalla, ja edelleen voin väittää tämän olevan Suomen halvin Tesla, tai ainakin ihan lähellä sitä.

Vastaa