Lopullinen kokonaishinta ja koko tuontiprosessi

Nyt kun auto on kilvissä, päästään laskemaan kokonaishinta ja koko prosessikin on selvillä. Kuvailen tässä jokaisen vaiheen auton tuonnissa.

Ostohinta 36.211,00 36.211,00
Rahti 750,00 36.961,00
Arvonlisävero Hollantiin 7.761,81 44.722,81
Siirtolupa 13,00 44.735,81
Satamamaksu 124,40 44.860,21
Pesunestepumppu ja pyörien pultit 222,33 45.082,54
Autovero 2.027,94 47.110,48
Tukivarsien korjaus 937,60 48.048,08
Tuontikatsastus 224,00 48.272,08
Rekisteröinti 16,50 48.288,58

Ensin tietysti tehdään kauppaa. Minulla oli helppo luottaa isoon autokauppaan Hollannissa. Sen myytäväksi oli annettu kymmeniä amsterdamilaisen taksiyrityksen autoja viime talven ja kevään aikana. Näin etänä luottamuksen aikaansaaminen liikkeen kanssa oli hieman hankalaa – miksipä kauppias näkisi vaivaa etäostajan kanssa, kun ovellakin on helppoja asiakkaita. Paikan päälle meneminen helpottaa aina asiaa. Uskalsin kuitenkit tehdä kaupat kuvien perusteella ja jonkinnäköisen huoltohistorian saatuani. Rahat myyjän tilille ja toivotaan parasta..

Auton liikuttamiseen Suomeen olisi kaksi vaihtoehtoa. Ajaa itse, mitä varten myyjä tarjosi 250 euron vakuutus+siirtokilpipakettia, tai 750 euron rahti. Ottaen huomioon mitä matkoihin menee rahaa ja aikaa, rahti oli hyvä tarjous. Suomalaisilla siirtokilvillä ei voi ajaa Keski-Euroopasta Suomeen. Tässä tapauksessa auton alkuperäinen rekisteröinti ja vakuutus ei ollut enää voimassa, niillä ei voinut ajaa.

Heti kun auton VIN-numero on selvillä, otetaan vakuutus. OP on varmaankin suurimmassa osassa Suomen Tesloja vakuutuksena, koska alusta asti alkoivat hinnoittelemaan ne järkevästi silloin tuntemattomalle merkille. Kun tuontipäivä on tiedossa, laitetaan vakuutus voimaan siitä päivästä.

Tein käyttöönottoilmoituksen lähellä tuontipäivää, sillä autoveroilmoitus pitää tehdä 5 päivän sisällä, ja halusin, että auto on itsellä ennen kuin teen veroilmoituksen. Käyttöönottoilmoitus tehdään verottajan sivuilla.

Jotta auton voi ajaa satamasta pois, tarvitaan siirtokilvet, eli siirtolupa. Tulostin ja täytin etukäteen lomakkeen B401sr Trafin sivuilta. Sen kanssa kävin katsastuskonttorilla. Kaikki konttorit eivät tee näitä ja tuontikatsastuksia, itse käytin K1 Espoo/Finnoota. Siellä tarkastetaan, että vakuutus on voimassa ja annetaan paperiset kilvet. Näillä voi ajaa 3 kuukautta tai autoveron eräpäivään asti sitten kun veropäätös tulee. Koska minulla katsastuksesta tuli hylky, niin ajelin samoilla tietysti jälkitarkastukseen asti.

Kun auto tulee, niin kilvet ikkunaan ja ei kun ajamaan ja tekemään autoveroilmoitus. Sitten odotellaan päätöstä. Tänä aikana voi myös tehdä maahantuontikatsastuksen. Itse odotin, että maksoin veron, jotta jos katsastus menee läpi, saa kilvet mukaan heti. Mukaan katsastukseen auton myyjältä edellisen rekisteröinnin paperit ja myös CoC-todistus. Koska auton papereissa ei kerrottu edellisestä katsastuksesta, oliko se ollut kuntotarkastus, piti täysi tarkastus tehdä. Kiva on tietysti käydä asemalla, jossa ennenkin on Tesloja katsottu. Kävin sillä samalla K1 Espoo/Finnoolla. Korjattavaa löytyi alatukivarsien pallonivelistä. Periaatteessa niiden korjauksia voisi tehdä mikä tahansa korjaamo, mutta pienellä kyselykierroksella ei pääkaupunkiseudulta löytynyt muuta pajaa hommaan kuin Tesla itse. Osien saamisessakin saattaa kestää, joten menin Teslalle suosiolla. Hinnasta noin puolet on osia ja puolet on töitä.

Veropäätöksen tultua verot maksuun ja katsastuskonttorille kilpiä hakemaan. Etukäteen kannattaa hakea Teslaklubin tapaamisista klubin kilpipohjat, niin mainostaa tätä yhteisöä heti alusta asti.

Koko prosessi tietysti vei omaa aikaa, mutta oli mielenkiintoinen. Ja autoon olen todella tyytyväinen. Mitään muuta lähellekään samanlaista ei saa samaan hintaan uutena eikä käytettynä.

Malmin lentokentällä varttimailin kiihdytyksissä jonosa odottamassa. Siitä enemmän myöhemmin.

Vastaa