Mitkä renkaat radalle?

USA:ssa on myynnissä Model 3 Performanceen Track Package, johon kuuluvat ratarenkaat, kevyemmät vanteet, paremmat jarrupalat ja jarrunesteen vaihto:
https://shop.tesla.com/product/model-3-track-package . Tätä ei Euroopan kaupassa vielä näy. Renkaina on 245/35ZR20 XL Michelin Pilot Sport Cup 2. 20″ × 9″ vanteiden painosta ei näy tietoa. Tesla jatkaa samalla linjalla, että vain 20 tuuman vanteita käytetään Performancessa. Mutta mikä olisi paras radalle, onko se 20 tuumaa vai pitäisikö kokeilla 18″ tai 19″ esimerkiksi?

Varttimaililla olisi varmaan pienempi vanne ja enemmän kumia parempi. Mutta kun Model 3 ei kuitenkaan suoralla ole nopein Tesla, niin miksi sitä optimoida. Rata-ajo olisi ainoa kiinnostava asia, sitähän varten on Track Modekin.

Hiilikuituvanteet saisi hintaerolla Porscheen monta kertaa, vaikka hurjan hintaiset ovatkin.

Unplugged Performancen $15k hiilikuituvanteet näyttävät olevan 19 ja 20 tuuman kokoina heidän sivuillaan: https://unpluggedperformance.com/product/unplugged-performance-up-03-carbon-wheel-package-for-tesla-vehicles/. Näihin Cup 2 päälle ja jonkin verran jarrujen parannusta, siinäpä olisi viimeisen päälle yhdistelmä. Mikä koko vanteelle, onko pienempi kuitenkin radalla parempi? Paljonko kumia vanteen päälle? Oikea leveys? Vaihtoehtoja on aivan hirvittävä määrä ja mielipiteitä varmaan yhtä paljon. Kukin kuljettaja tuntuu valitsevan oman kokemuksen perusteella itselleen sopivan yhdistelmän. Mutta kun omaa kokemusta ei ole, niin ei pysty. Onko neuvoja?

Teknavi testasi Porsche Taycan 4S:n vähän aikaa sitten tulleessa jaksossa Alastaron moottoriradalla. Jakson anti jäi vähän köykäiseksi, koska kuvauksiin oli sattunut sadepäivä ja ajettiin talvirenkailla. Itse rata-ajosta normaalin sähköauton paikaltaan kiihtyvyyden ihastelun lisäksi ei asiaa jaksossa ollut, eikä olisi voinutkaan olla. Näin on siis kana kynimättä miten niin monen ennakkoon kehumat Porschen ajo-ominaisuudet radalla toimivat, varsinkin Tesloihin verrattuna. Model 3 Performance on noin 400 kg kevyempi, suunnilleen samoissa maksimiteholtaan ja ilmoitettu 0-100 km/h aika 0.6 s nopeampi. Näillä pelkillä luvuilla alle 70 k€ Model 3 olisi hyvä vastine rahoille verrattuna Porsche Taycan 4S:n 114 k€ hintaan. Auttavatko arvatut ajo-ominaisuudet ja kaksiportainen vaihteisto radalla? Onko Teslan pidempi sähköisen voimalinjan osaaminen kuitenkin isompi etu?

Hintaerolla Porscheen tekee jo paljon rengas- ja vanneostoksia Model 3:een, ja silti käytössä on matka- ja arkiajossa käyttökelpoinen vähän sähköä kuluttava eli paljon pidemmälle vähän pienemmällä akulla kulkeva auto. Mutta hienot kilpailijat ja kutkuttava olisi vertailla! Jotta olisi kesällä jotain vertailtavaa, pitäisi Model 3 saada renkaiden ja jarrujen suhteen parhaaseen mahdolliseen ratakuntoon. Sitten voisi etsiä Porschen omistajia mukaan, ja jos vielä osaava kuski löytyisi testaamiseen niin olisi kivaa. Jos vain radalle pääsee.

Vastaa